« سوره هل أتی »
آيا اين
سوره در مدينه نازل شده است ؟
در اينكه سوره
هل
اتى
مدنى يا مكى است ؟ در ميان مفسران گفتگو است ، ولى
اجماع علما و مفسران شيعه بر اين است كه همه يا حداقل قسمتى از آيات آغاز سوره
كه
مقام ابرار و اعمال صالح آنها را بيان مى كند در مدينه نازل شده ، كه شاءن نزول
آن
يعنى داستان نذر على (عليه السلام ) و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسين (عليه
السلام ) و فضه مشروحا خواهد آمد.
و همچنين مشهور در ميان علماى اهل سنت نيز
نزول آن در مدينه است ، همانگونه كه قرطبى مفسر مشهور اهل تسنن در تفسيرش مى
گويد: و قال الجمهور مدنية
:
مشهور علما معتقدند كه در مدينه
نازل شده است
.
از كسانى كه تمام اين سوره يا قسمتى از
آيات آن را كه در بالا اشاره شد مدنى مى دانند علماء زير را مى توان نام برد:
1 -
حاكم ابوالقاسم حسكانى از ابن عباس تعداد آياتى را كه در مكه و در مدينه نازل
شده
به ترتيب مشروحا نقل كرده است ، و اين سوره را جزء سوره هاى مدنى شمرده كه بعد
از
سوره
رحمن
،
و قبل از سوره
طلاق
نازل گرديده
.
صاحب كتاب
ايضاح
استاد احمد زاهد نيز همين معنى را از
ابن عباس آورده است
.
2 -
در
تاريخ
القرآن
ابو عبدالله زنجانى از كتاب
نظم
الدرر و
تناسق الايات و السور
از جمعى از بزرگان اهل سنت نقل كرده كه
سوره انسان را
در رديف سوره هاى مدنى آورده
اند.
3 -
و نيز در همان كتاب از
فهرست
ابن نديم
از ابن عباس نقل شده كه سوره هل اتى را يازدهمين سوره مدنى مى
شمارد.
4 -
در
اتقان
سيوطى از
بيهقى در
دلائل
النبوة
از عكرمه نقل
شده كه سوره هل اتى در مدينه نازل شده است
.
5 -
در
در
المنثور
نيز همين معنى از ابن عباس به طرق مختلف نقل شده
.
6 -
زمخشرى
در
تفسير
كشاف
شاءن نزول معروف آيات آغاز اين
سوره را در مورد نذر على (عليه السلام ) و همسر و فرزندانش نقل كرده است
.
7 -
گذشته از موارد بالا جمع كثير ديگرى از بزرگان اهل سنت نزول آيات آغاز اين سوره
را
(ان
الابرار ...) درباره على (عليه السلام ) و فاطمه زهرا و حسن و حسين
(عليهماالسلام
) نقل كرده اند كه شهادتى است بر مدنى بودن آن (زيرا مى دانيم تولد
امام حسن و امام حسين (عليهماالسلام ) در مدينه بوده است ) مانند واحدى در
اسباب
النزول
بغوى در
معالم
التنزيل
سبط بن جوزى در
تذكره
گنجى شافعى در
كفاية
الطالب
و جمعى ديگر.
اين مساءله
به قدرى معروف و مشهور است كه
محمد
بن ادريس شافعى
يكى از ائمه چهار گانه اهل سنت ، در شعر معروفش مى گويد:
الى متی الى متی و حتى متى ؟
اعاتب فى حب هذا الفتى
!
و هل زوجت فاطم غيره ؟
و فى غيره هل اتى هل اتى
؟!
تا كى تا كى و تا چه زمانى
؟
مرا در محبت اين جوانمرد سرزنش مى
كنيد!
مگر فاطمه به غير او تزويج
شد؟
و مگر هل اتى درباره غير او نازل شده است
؟!
مدارك فراوان ديگرى در اين زمينه وجود دارد كه
به قسمتى از آنها به هنگام بيان شاءن نزول آيات ان الابرار يشربون ... اشاره
خواهيم
كرد.
اما با اين همه بعضى از متعصبان اصرار دارند كه آن را مكى بدانند، و تمام
روايات مربوط به نزول آن در مدينه ، و همچنين نزول اين سوره درباره على (عليه
السلام ) و فاطمه زهرا و حسنين انكار كنند!
راستى عجيب است ، هر جا آيه و روايتى
منتهى به فضائل على و اهل بيت (عليهم السلام ) مى شود گروهى داد و فرياد بلند
مى
كنند و حساسيت فوق العاده اى نشان مى دهند گوئى اسلام به خطر افتاده
!
با اينكه
ادعا مى كنند على (عليه السلام ) را از خلفاى راشدين ، و از پيشوايان بزرگ
اسلام مى
دانند و نسبت به اهل بيت (عليهم السلام ) اظهار علاقه مى كنند، به اعتقاد ما
اين
عصبيت نتيجه حاكميت روح اموى بر افكار اين گروه است و زائيده تبليغات آن دوران
شوم
، خدا همه ما را از اينگونه اشتباهات حفظ كند.
|